Warszawskie Syrenki

SYRENA Design by zespół FSO kier. S. Panczakiewicz Proj. 1953-1956, prod. od 1957 FSO Warszawa

Historia licznej rodziny samochodów osobowych SYRENA, począwszy od pierwszego przedprototypu do ostatniego spośród ponad 500 tysięcy wyprodukowanych egzemplarzy, obejmuje trzy dekady.

Prace nad motoryzacyjną wersją symbolu stolicy zbiegły się z okresem tzw. odwilży (1953-1956) i w roku 1957 rozpoczęto produkcję seryjną modelu SYRENA 100 z nadwoziem autorstwa zespołu FSO ,kierowanego przez Stanisława Panczakiewicza.

SYRENA w wersji ‘klasycznej’ przeszła kilka modernizacji (modele 100-105) i znacząco wpłynęła na stan zmotoryzowania Polaków. Pierwszy polski powojenny samochód był licznie obecny na krajowych drogach. Nigdy nie był eksportowany, jednak powstały różne wersje, w tym dostawcze, a nawet prototyp sportowego kabrioletu (pisałam o tym na DBP 16/11/2012: „Prawdziwe Syreny są tylko legendą”, teraz na stronie w zakładce KOLEKCJA).

SYRENA miała być samochodem popularnym i rzeczywiście takim się stała.

W Warszawie (Fabryka Samochodów Osobowych na Żeraniu) wyprodukowano ich 177 tysięcy 234 sztuki do roku 1972, kiedy to produkcję przeniesiono do FSM w Bielsku-Białej. Historia modelu i pierwsze prototypy powstały w stolicy, zyskując nazwę symbolu tego miasta – Syreny (na zdjęciu prototypy auta sfotografowane obok pomnika warszawskiej Syrenki).

Kto z nas nie pamięta charakterystycznej sylwetki i dźwięku jadącej Syreny? A dziś? Dziś Warszawską Syrenkę wciąż można spotkać, nie tylko nad Wisłą. Czasami możemy ją dostrzec jak niespiesznie porusza się po drodze, wyróżniona zabytkową rejestracją i obecnością dumnego pasjonata dawnej motoryzacji za kierownicą.

Krystyna Łuczak-Surówka

Komentarze

komentarzy