Opakowania ze smakiem

SMAKI PODLASIA Design by Monika Ostaszewska 2008

Zobacz galerię
9 Zdjęcia
Opakowania ze smakiem

SMAKI PODLASIA Design by Monika Ostaszewska 2008

17-opakowania-ze-smakiem

Smaki Podlasia projektu Moniki Ostaszewskiej-Olszewskiej / fot.© Materiały prasowe Monika Ostaszewska

Opakowania ze smakiem

SMAKI PODLASIA Design by Monika Ostaszewska 2008

161

Smaki Podlasia projektu Moniki Ostaszewskiej-Olszewskiej / fot.© Materiały prasowe Monika Ostaszewska

Opakowania ze smakiem

SMAKI PODLASIA Design by Monika Ostaszewska 2008

162

Smaki Podlasia projektu Moniki Ostaszewskiej-Olszewskiej / fot.© Materiały prasowe Monika Ostaszewska

Opakowania ze smakiem

SMAKI PODLASIA Design by Monika Ostaszewska 2008

163

Smaki Podlasia projektu Moniki Ostaszewskiej-Olszewskiej / fot.© Materiały prasowe Monika Ostaszewska

Opakowania ze smakiem

SMAKI PODLASIA Design by Monika Ostaszewska 2008

169

Smaki Podlasia projektu Moniki Ostaszewskiej-Olszewskiej / fot.© Materiały prasowe Monika Ostaszewska

Opakowania ze smakiem

SMAKI PODLASIA Design by Monika Ostaszewska 2008

165

Smaki Podlasia projektu Moniki Ostaszewskiej-Olszewskiej / fot.© Materiały prasowe Monika Ostaszewska

Opakowania ze smakiem

SMAKI PODLASIA Design by Monika Ostaszewska 2008

166

Smaki Podlasia projektu Moniki Ostaszewskiej-Olszewskiej / fot.© Materiały prasowe Monika Ostaszewska

Opakowania ze smakiem

SMAKI PODLASIA Design by Monika Ostaszewska 2008

167

Smaki Podlasia projektu Moniki Ostaszewskiej-Olszewskiej / fot.© Materiały prasowe Monika Ostaszewska

Opakowania ze smakiem

SMAKI PODLASIA Design by Monika Ostaszewska 2008

168

Smaki Podlasia projektu Moniki Ostaszewskiej-Olszewskiej / fot.© Materiały prasowe Monika Ostaszewska

Wszyscy znamy powiedzenie „przez żołądek do serca”. Wiemy również, że rolą opakowania jest „sprzedać” nam produkt jeszcze przed jego konsumpcją. Niestety wiele polskich towarów (producentów) wydaje się ignorować te fakty, co widać dobitnie kiedy rozglądamy się po sklepowych półkach. Moja świadomość powstających dobrych projektów opakowań sprawia, że skala zaniedbań w tej materii jest dla mnie w Polsce po prostu rażąca.

Po kilku latach od powstania SMAKÓW PODLASIA nie mogę zrozumieć dlaczego nie doczekaliśmy się wdrożenia. Projekt został przecież doceniony poprzez wyróżnienie w Podlaskiej Marce Roku, szereg wygranych konkursów, a nawet plagiat, co pomijając oczywisty niesmak w środowisku designu w potocznej ocenie można uznać za formę komplementu. Był szeroko komentowany w mediach i zbierał same pozytywne komentarze u tych, którym dane było zobaczyć go na wystawach lub w publikacjach. Historia polskiego designu wciąż pokazuje, że umiemy docenić dobre projekty, ale mamy problem z wprowadzeniem ich w życie i wypromowaniem. Boli tym bardziej, że ten akurat projekt sam służy promocji.

SMAKI PODLASIA autorstwa Moniki Ostaszewskiej-Olszewskiej to projekt systemu opakowań na produkty kulinarne Podlasia, skąd pochodzi sama projektantka. Swojski smak lokalnych wyrobów – wśród których są między innymi sękacz z Suchowoli, ser z Korycina czy kawa żołędziówka – cieszą się uznaniem od lat nie tylko tam skąd pochodzą. Podlasie, nazywane „zielonymi płucami” Polski rodacy i obcokrajowcy cenią za krajobraz naturalny i wciąż żywe tradycje, w tym kulinaria. Zainteresowanie nie słabnie, jednak trudno wyobrazić sobie lepszy pomysł na promocję niż swojski smak połączony z wykorzystaniem miejscowych tradycji zdobnictwa.

Identyfikacja wizualna SMAKÓW PODLASIA oparta została o jeden moduł inspirowany tkackim splotem. Każdy z produktów wyróżnia odrębny kod kolorystyczny oraz zindywidualizowana grafika. Motywy graficzne stanowią jednak spójną rodzinę, której genealogię odnajdziemy w charakterystycznym wzorze dwusosnowych tkanin. Oszczędna kolorystyka i rama zamykająca kompozycję opakowań to również czytelne nawiązanie do stylistyki zdobnictwa regionu. Jednocześnie utworzone dzięki temu wzory w swej prostocie (popartej doborem kolorystyki) i skojarzeniu z pikselami zyskują niezwykle nowoczesny charakter.

Wbrew temu, co się niektórym wydaje, niełatwo jest stworzyć projekt, który kłania się tradycji nie naśladując jej. Jeszcze trudniej zaprojektować opakowanie, które wizualnie podkreśla walory tradycji, buduje wizerunek produktów zdrowych i ekologicznych równocześnie wpisując się w ten moment historii, w którym samo powstaje. Takie projekty cenię najbardziej i takie chciałabym widzieć na sklepowych półkach. Chciałabym by takie wzory kształtowały gust moich rodaków. By promowały nasz potencjał (w tym wypadku kulinarny i kreatywny) w kraju i za granicą.

SMAKI PODLASIA to niezwykle smaczny projekt nie tylko dzięki nazwie i planowanej zawartości. Dzięki niemu poznajemy nowe smaki, jak chociażby nie wszystkim znana kawa przygotowywana ze zmielonych żołędzi z dodatkiem przypraw. Półprzeźroczystość opakowania pierogów czy kartaczy sprawia, że konsumujemy je już wzrokiem poprzez opakowanie. Część opakowań, jak na przykład chleb z Ciechanowa, same w sobie wzbudzają u mnie odruch pożądania. Poszczególne elementy są wyraźnie „konsumpcyjne”, ale pamiętajmy też, że SMAKI PODLASIA to propozycja stworzenia nowej marki jednoczącej różnych lokalnych wytwórców i wspólnie budującej nową jakość. To ważne.

Dobry smak kształtuje się latami, dlatego pomimo rozwoju cywilizacji opieramy się na kulturze. Jest ona nierozerwalną częścią naszego świata, wraz z nią rozwija się nasza osobowość. Zawsze warto czerpać z tradycji jeśli robimy to mądrze. To właśnie jeden z takich projektów. Nie naśladuje. Nie wykorzystuje ludowości jako przelotnej mody (a tego doświadczamy w ostatnich latach wręcz nagminnie). SMAKI PODLASIA korzystają z potencjału jaki oferuje region znany z jakości, z silnej obecności tradycji, walorów naturalnych. Korzystają w zamian oferując nowe opakowania.

Krystyna Łuczak-Surówka
powrót

Komentarze

komentarzy